SANKO Okulları Öğrencilerinden Dünyada Bir İlk
SANKO Fen ve Teknoloji Lisesi 9’uncu sınıf
öğrencileri, dünyada bir ilki gerçekleştirip Kovid- 19’un asansör içerisinde
bulaş riskini engelleyecek sistemi geliştirdi.
SANKO Fen ve Teknoloji Lisesi 9’uncu sınıf
öğrencileri, ameliyathaneler ve biyolojik laboratuvarlarda kullanılan laminer
akım sistemine yapay zeka teknolojisi dahil ederek geliştirdikleri projeyle
dünyada bir ilki gerçekleştirip Kovid- 19’un asansör içerisinde bulaş riskini
engelleyecek sistemi geliştirdi.
Öğrenciler Gökçe Bilge, Mustafa Ali Şahin ve Yiğit
Settar Evgülü, danışman öğretmenleri Neriman Ersönmez rehberliğinde “Yapay Zeka
Destekli Yeni Nesil Asansör Havalandırma Sistemi" geliştirerek, Kovid-
19’un asansör içi bulaş riskini engellemeye yönelik önemli bir projeye imza
attı.
Öğrencilerin geliştirdiği, “Yapay Zeka Destekli Yeni
Nesil Asansör Havalandırma Sistemi" projesinde, aminer akım (Dikey akım)
uygulanarak yapay zeka teknolojisi ile asansörü kullanan kişi sayısının
kontrolü geleneksel yöntemlerde olduğu gibi toplu kilo ölçümüyle değil, binen
kişilerin yapay zeka tarafından sayılması ile sağlandı.
SANKO Okulları Genel Müdürü Fırat Mümtaz Asyalı,
öğrenciler tarafından geliştirilen projenin önemine vurgu yaparak, “Okul olarak
TÜBİTAK ve benzeri bilimsel çalışmaları destekliyoruz. Okulumuzda geliştirilen
‘Yapay Zeka Destekli Yeni Nesil Asansör Havalandırma Sistemi’ de bilimsel
çalışmalara örnek bir proje. Genelde bilimsel gelişmeler ihtiyaçtan ve dünyada
oluşan gelişme ihtiyaçlarından ortaya çıkıyor” dedi.
Kovid- 19’un ülkemizi ve tüm dünyayı etkileyen zorlu
bir süreç olduğunu dile getiren Asyalı, “Tüm dünyanın yaşadığı zorlu pandemi
sürecinde, öğrencilerimiz de Covid-19 ile mücadeleye nasıl katkı sunabiliriz
diye fikir yürütüp proje geliştirdi. Proje, toplumda en fazla göz ardı edilen
asansör içi bulaş riskinin engellemesi bakımından önemli çalışma oldu”
ifadelerini kullandı.
Asyalı, “Böylesi zor bir dönemde toplumsal sorunlara
çözüm üretme azmiyle proje geliştirip dünyada örneği olmayan bir fikir
geliştiren öğrencilerimizin başarısıyla gurur duyuyoruz” diye konuştu.
SANKO Okullarında, tüm seviyelerde üst düzey fikir
üreten ve tasarım yapan öğrenciler yetiştirdiklerinin altını çizen Asyalı,
öğrencilerin fikirlerini önemsediklerini ve danışman hocalarla
desteklediklerini kaydetti.
Asyalı, “Öğrencilerimizi kaliteli eğitim ve
geliştirdikleri projelerle hayata hazırlıyoruz. Başarılarıyla gurur kaynağımız
olan öğrencilerimizi ve öğretmenlerini kutluyorum.” diyerek sözlerini
tamamladı.
Ersönmez:Asansör içinde kullanılan türbülanslı hava
akımının bulaşı artırdığını ortaya çıkardılar
Projenin danışman öğretmeni Neriman Ersönmez ise
projede; tespit edilen asansör içi bulaş riskleri göz önüne alınarak
asansörlerde hava yolu ile gerçekleşen bulaşı engelleyebilen bütüncül bir
hijyen sistemi hedeflediklerini söyledi.
Kovid-19’un farklı bulaş yöntemleri olduğunu fakat bu
yöntemler arasında asansör içinde kişiden kişiye hava yolu ile aktarılan ya da
havada asılı kalan Kovid-19 virüsü bulaşın göz ardı edildiğini hatırlatan
Ersönmez, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Asansör içinde bulaşın çok fazla olduğunu gördük ve
öğrencilerimiz havalandırma sistemlerini inceleyerek gerçekleştirdikleri ortam
partikül deneyi ile asansör içinde kullanılan türbülanslı hava akımının bulaşı
artırdığını ortaya çıkardılar. laminer akım sistemiyle havada asılı kalan Covid
virüsünü yere indirerek ortamdan çıkarmayı başardılar.”
Projenin özellikleri
Asansör içerisinde kullanılan havalandırma sistemine
yeni bir bakış açısı getirilerek laminer akım havalandırma yöntemi
kullanıldığını yineleyen Ersönmez, öğrencilerinin geliştirdiği ‘Yapay Zeka
Destekli Yeni Nesil Asansör Havalandırma Sistemi’ hakkında şu bilgileri
aktardı:
“Öğrencilerimiz projeye başlarken ameliyathanelerde ve
biyolojik laboratuvarlarda kullanılan laminer akım sisteminden yola çıktı.
Laminer akım sistemine yapay zeka teknolojisi dahil edilerek, asansörü kullanan
kişi sayısının kontrolünün geleneksel yöntemlerde olduğu gibi toplu kilo
ölçümüyle değil, binen kişi sayısının yapay zeka tarafından sayılmasıyla
tespiti sağlandı. Geliştirdiğimiz projenin dünyada örneği bulunmuyor. TÜBİTAK
bölge yarışmalarında birincilik elde ederek Türkiye finallerine katılma hakkı
kazanan ‘Yapay Zeka Destekli Yeni Nesil Asansör Havalandırma Sistemi’
projemizin patentini almak için resmi girişimlerimizi de başlattık.
Projeye eklenen sesli uyarı sistemi ile kişilerin
sosyal mesafe ve maske kurallarına uyması sağlandı. Böylece riskler minimuma
indirildi. Asansör içerisinde bulunan kişi sayısı asansör kapasitesini geçtiği
zaman maske ve sosyal mesafe kurallarına uyulması için sistem uyarı veriyor.
Bunun yanı sıra havalandırma sisteminin çalışma hızı da yapay zeka tarafından
tespit edilen kişi sayısıyla düzenlenerek, sistemin enerji tasarrufu yapması
sağlandı. Sistemi ekonomik hale getirerek havalandırma sistemini bir kişi bindiğinde
daha düşük, iki kişi veya daha fazla kişi bindiğinde daha yüksek kademede
çalıştırıyoruz. Bu da sistemi enerjiyi tasarruflu kullanmamızı sağlıyor.”
KVKK Hassasiyeti
Sistemin, Kişisel Verileri Koruma Kanunu’na (KVKK)
uygun şekilde yapılandırıldığını vurgulayan Ersönmez, kişilerin görüntülerinin
sistem tarafından anlık işlenip herhangi bir yerde depolanmadığını ve bu
özelliğin sistemin farklı bir yönünü yansıttığına dikkat çekti.
SANKO
Okullarının proje kültürüyle çalıştığının altını çizen Ersönmez,
“Öğrencilerimiz henüz 9’uncu sınıfta ve online eğitim sisteminde olmalarına
rağmen, proje geliştirme kültürüne çok kolay uyum sağladı. Okulumuzda proje
kültürümüz sosyal sorumluluk çevresinde dönüyor. Öğrendiğimiz her konuyu
toplumsal bir sloruna bağlıyoruz. Bu da öğrencilerimizi herhangi bir toplumsal
sorun gördüklerinde teknolojik olarak çözüm üretme arayışına yönlendiriyor. Bu
nedenle öğrencilerimiz projeleri benimseyip sosyal sorumluluk bilinciyle
hareket ediyorlar. Toplumsal konulara daha duyarlı hale gelip çözüm üretme
odaklı düşünüyorlar.” ifadelerine yer verdi.
Ersönmez, projenin hem ekonomik olması hem de sınıf,
toplantı salonları vb. gibi toplu ve kalabalık alanlara da uygulanabilirliği
bakımından insanlara gelecekte büyük katkı sunup tüm dünyaya model olacak bir
çalışma olduğunu da sözlerine ekledi.
Öğrencilerin görüşleri
Kovid-19 pandemisi ve sonrasında asansör gibi
insanların toplu halde kullanmak zorunda oldukları kapalı ve dar mekan
havalandırmasına farklı bir bakış açısı getirdiklerini aktaran Gökçe Bilge, şu
bilgileri paylaştı:
“Tüm dünyanın Covid-19 pandemisiyle mücadele ettiği
bir süreçten geçiyoruz. Böylesi zorlu bir dönemde ülkemize ve insanlığa nasıl
faydalı olacağımızı düşündük. Ameliyathanelerde ve biyolojik laboratuvarlarda
kullanılan laminer akım sisteminden yola çıkarak Covid- 19’un asansör içinde
bulaş riskini önlemek için çalışmalara başladık. Havada asılı kalarak bulaşa
neden olan virüs ve mikroorganizmalar için laminer akım havalandırma sistemi
kullanılmasını amaçladık ve başardık.”
Mustafa Ali Şahin ise projede laminer akımla birlikte
asansörleri kullanan kişi sayısının kontrolünün, havalandırma sisteminin
çalışma hızının, sosyal mesafe ve maske uyarılarının yapay zeka desteği altında
görüntü işleme ile kontrol edilen bütüncül bir hijyen sistemi modellenerek
virüs bulaşlarının asgariye indirilmesini hedeflediklerini anımsattı.
Virüs bulaşının en kolay gerçekleşebileceği yerlerden
birinin asansörler olduğunun altını çizen Şahin, projeyi şöyle özetledi:
“Her ne kadar artık bireyler bu konuda büyük ölçüde
bilinçlenmiş olsa da insanlara sosyal mesafe kurallarını hatırlatmak, bu konuda
dalgınlık ya da dikkatsizlikle oluşabilecek risklerin önüne geçilebilmektedir.
Bu nedenle, projemize eklediğimiz sesli uyarı sistemiyle birden fazla kişinin
asansörü kullanması durumunda kişilere maske ve sosyal mesafe kuralları
hatırlatılarak olası risklerin önüne geçilmesini sağladık.”
Danışman öğretmenleri eşliğinde yaklaşık sekiz ay
süren yoğun bir çalışma sonucunda projeyi başarıyla tamamladıklarını dile
getiren Yiğit Settar Evgülü de şu bilgileri aktardı:
“Pandemi sürecinden dolayı uzaktan eğitime geçince
projenin yüzde 70’lik bölümünü online olarak yaptık. Bulaş riskinin göz ardı
edildiği asansör içine yönelik proje geliştirmek istedik. Pandemi sonrasında da
insanlara büyük fayda sağlayacağına inandığımız bir projeye imza atmaktan
dolayı mutluyuz. Projemizi geliştirip TÜBİTAK Türkiye finallerinden de
birincilikle dönmeyi hedefliyoruz.”
"Yapay Zeka Destekli Yeni Nesil Asansör
Havalandırma Sistemi" projesi ile TÜBİTAK 52’nci Lise Öğrencileri
Araştırma Projeleri Bölge Yarışmasından birincilikle dönen Gökçe Bilge, Mustafa
Ali Şahin ve Yiğit Settar Evgülü, 24- 28 Mayıs tarihlerinde online düzenlenecek
Türkiye finallerinde SANKO Okullarını ve Gaziantep’i temsil ederek Türkiye
birinciliği için yarışacaklar.
SANKO Okulları
Gaziantep’te eğitimin çıtasını yükseltmek amacıyla
projelendirilen SANKO Okulları’nın temeli 12 Mayıs 2001’de atıldı, 10 Eylül
2001’de tüm iç donanımları, araçları ve mekanları eksiksiz olarak 530 öğrenci
ile kapılarını açtı. Açıldığı günden itibaren eğitim alanındaki uygulamaları
ile Türkiye’de ilklerin gerçekleştirilmesine öncülük yaptı.
2005 yılında Abdulkadir Konukoğlu Spor ve Kültür
Merkezi açıldı. Merkezde spor salonu,
yüzme havuzu ve tiyatro salonu bulunuyor. 2012 yılında yeni lise ve ana sınıfı
binaları inşa edildi, öğretmenler yurt içi ve yurt dışına eğitimlere
gönderildi. Aynı yıl o dönemde Anadolu’nun ilk Fen ve Teknoloji Lisesi
eğitim-öğretime açıldı. SANKO Okulları anasınıfı ve liseleri son teknoloji ile
öğretime başladı.
İlk Yorumu Yap